Å bruke og forstå en digital fartsskriver er en del av hverdagen. Den gir mye informasjon til både sjåførene og deres ansvarlige, og det er viktig å forstå alle dataene du får fra den. Enten du har brukt Tachogram en stund eller har akkurat begynt, kan en enkel forklaring på hvilke data du kan se og hva alle diagrammer i systemet betyr, hjelpe deg med å planlegge arbeidet ditt bedre og å unngå brudd. Grunnleggende aktiviteter registrert med fartsskriver er det sentrale elementet i Tachogram og kan sees både på WEB og på APP. Hvilken type aktivitet vises i forskjellige farger.
- Kjøring – rød;
- Arbeid – oransje;
- Tilgjengelighet – gul;
- Hvile – lyseblå;
Hvileperioder
I tillegg til grunnleggende aktiviteter viser Tachogram også tolket aktivitet på kartene. Hvileperioder som er identifisert som daglige og ukentlige hvileperioder vises også:
- De daglige hvileperiodene vises i en annen nyanse av blått rett under diagrammene. For din bekvemmelighet inkluderer de reduserte daglige hvileperiodene også antall reduserte hviler brukt i den spesifikke uken;
- Ukehvile vises i den sentrale delen av kartene, i en lyseblå farge.
- Reduserte ukehvile. De vises i fiolett farge og ligger på samme nivå som ukentlige hvileperioder.
Daglig arbeidsperiode
Daglig arbeidsperiode vises øverst på kartet i lysegrønn farge. Fordi du i de fleste tilfeller trenger å forstå din daglige kjøretid, er denne informasjonen også inkludert i den grønne sonen. I tillegg inneholder denne blokken informasjon om skiftstart- og sluttland, som er representert med symbolene ●► og ●►, på sammen måte som de brukes i fartsskrivere. Du kan også se forkortelsene til landene der den daglige arbeidsperioden startet og hvor den sluttet på toppen av den grønne linjen
Vertikale stiplede linjer
Du vil se stiplede grønne og røde vertikale linjer i noen deler av diagrammene. De grønne linjene representerer 24 og 30 timers perioder etter start av den daglige arbeidsperioden. Disse linjene kan enkelt hjelpe deg med å forstå hvorfor din daglige hvileperiode ble avbrutt på et bestemt tidspunkt. De røde linjene representerer slutten på 6 x 24 timers perioder, hvoretter du må ha neste hvile eller reduserte hvileperiode.
Sjåførens kjørestatus
Sjåførenes kjørestatus er representert med enten en eller to svarte horisontale linjer på kartene. Hvis kortet ditt er satt inn i kortspalten og du kjører i crew, legges det til en svart linje i diagrammet. Hvis kortet ditt er satt inn i sjåfør2 kortspalte, vil to svarte linjer vises i diagrammene. Det er noen situasjoner når du har denne informasjonen i kartene, at du bedre kan forstå hva som har skjedd med kjøretøyet i spesielle situasjoner.
Hendelser
- Innføring av sjåførkort – en svart, tynn loddrett linje med en pil vendt nedover;
- Uttak av sjåførkort – en svart, tynn loddrett linje med en pil oppover;
- Daglig arbeidstid start – ● ►;
- Daglig arbeidstid slutt – ► ●;
- Ferge / togovergang;
- Hendelser registrert av fartsskriver – sorte utropstegn på gul bakgrunn;
- Feil registrert av fartsskriver – svarte utropstegn på rød bakrunn;
Brudd
Endelig har vi nådd den mest interessante delen – brudd. De vises som fargede flagg på toppen av diagrammene:
- Lyseblått flagg – mindre alvorlig brudd;
- Oransje flagg – et alvorlig brudd; representerer et mindre brudd;
- Rødt flagg – veldig alvorlig brudd
Forhåpentligvis ser du ikke et svart flagg, da dette er den mest alvorlige kategorien for brudd. Alle alvorlighetsgraden av brudd er kategorisert i henhold til EØS-regelverket.
Som du kan se, er det mye nyttig informasjon Tachogram gir for å sikre deg på veien og hjelpe deg og overholde de internasjonale forskrifter. Hvis du bruker mobilappen vår med jevne mellomrom, vil du legge merke til at den ikke har så mye informasjon tilgjengelig som den elektroniske versjonen har. Appen viser deg de viktigste tingene du trenger når du er på veien, for eksempel gjenværende kjøretid, hviletid, aktiviteter, nedlasting av førerkortet. Fullstendig dataanalyse er tilgjengelig på profilen din på Tachogram-nettstedet når du ønsker det. Men hvis du fortsatt trenger hjelp eller råd om hvordan du leser fartsdiagrammer, ikke nøl med å kontakte oss.